JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

niedziela, 23 kwietnia 2017

JTs Landbrot à la zorra, wspaniały



Poszukiwałem chleba pszennego, i w miarę protego i "szybkiego" w wykonaniu i znalazłem tutuj i oczywiście w skarbnicy chlebowych przepisów podany przez Margot - tutaj piekłem już ten chlebek w 2010 roku i oczywiście już go publikowałem :-)
Polecam!!! Wspaniale elastyczne ciasto i przepis tylko wygląda na pracochłonny.
U mnie pieczony w piecu chlebowym w temp. ok 245st.

Składniki na 1 duży bochenek - u mnie 2 bochenki..

Biga:
85 g mąki pszennej (typ 550)
20 g mąki pszennej razowej (dodałem orkisz Witras 2000)
60 g wody
0,2 g świeżych drożdży (lub połowę mniej suszonych)
0,2 g soli

Poolish:
105 g mąki pszennej (typ 550)
115 g wody
0,2 g świeżych drożdży (lub połowę mniej suszonych)
0,2 g soli

Mieszanina z zakwasem:
170 g mąki pszennej (typ 550) (dodałem typ 850)
40 g mąki pszennej razowej (dodałem orkisz Witras 2000)
115 g wody
105 g aktywnego zakwasu

Ciasto właściwe:
540 g mąki pszennej chlebowej
40 g mąki pszennej razowej
320 g wody
5 g świeżych drożdży (lub połowę mniej suszonych)
22 g soli
biga, poolish i mieszanina z zakwasem - całość

Wieczorem dnia poprzedniego przygotować bigę, poolish i mieszaninę z zakwasem (wszystkie składniki wymieszać i wyrobić w 3 osobnych naczyniach) i odstawić na 10 -12 godzin w temperaturze pokojowej (przykryte folią spożywczą, by nie wyschły).

Kolejnego dnia drożdże rozpuścić w 20 g wody. Mąki, rozpuszczone drożdże, 230 g wody i poolish dać do miski z robota kuchennego i zagniatać, aż składniki się połączą (ok. 3-4 minuty). Przykryć i odstawić na 30 min.

Po autolizie, dodać bigę, mieszaninę z zakwasem, sól i pozostałą wodę; zagniatać 5 minut. Ciasto powinno być miękkie i lekko klejące. Przykryć i odstawić na 1 i 1/2 godziny. Po 20 i 40 minutach odgazować (zagnieść).

Ciasto uformować w kulę i przełożyć do omączonego koszyka, przykryć i odstawić w temperaturze pokojowej na 1 i 1/2 godziny. Piekarnik z blachą (lub kamień) rozgrzać do temperatury 240ºC. Ciasto ostrożnie przełożyć na blachę, naciąć i natychmiast włożyć do piekarnika. Piec 20 minut z parą i zmniejszyć temperaturę do 200ºC. Otworzyć na chwilę drzwiczki z piekarnika, żeby wypuścić parę i piec następne 10 minut.

Chleb wyciągnąć z piekarnika. Podwyższyć temperaturę na 230ºC i po 5 minutach (gdy piekarnik jest już rozgrzany do tej temperatury) jeszcze raz włożyć chleb i dopiekać 10 min.

Wyjąć, ostudzić na kratce.

4 komentarze:

  1. Wspaniały , ten chleb znalazłam 2010 roku u Zorry , a przetłumaczyła go nam Caritka, ten przepis słałam nawet do USA mojej kuzynce , bo tak smakował on im u nas
    Tu na cin cin ma swoje miejsce
    http://www.cincin.cc/index.php?showtopic=31257

    OdpowiedzUsuń
  2. Margot, wiedziałem, że znałem ten przepis i jeszcze raz dziękuję i aktualizuję źródło.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tylko ma tam niemiecką nazwę :D co może być mylące , ale chleb jest tez takim pewniakiem , nawet osoby zupełnie nie opierzone w temacie pieczenia chleba piekły z powodzeniem

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadzam się tylko trochę zabawy wieczorem a potem szybko i bez problemów - to powinien być chlebek popisowy dla wszystkich piekarzy :-)

    OdpowiedzUsuń