JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

poniedziałek, 24 października 2016

Chleb pytlowy na zakwasie z pestkami dyni - Październikowa Piekarnia



Na jesienne wspólne pieczenie w Październikowej Piekarni zaprosiła nas Małgosia, Autorka Akacjowego bloga.
Chlebek prosty w wykonaniu z twardą skórką i bardzo "puszystym" miękiszu.
Moje uwagi:
- zrobiłem wersję podwójną i musiałem łapać zakwas po całej kuchni,
- chlebki bardzo mocno wyrastają i trzeba uważać z ilością ciasta w foremkach,
- do części dodałem prażone orzechy laskowe i korciło mnie aby dodać żurawinę,
- chlebki dopiekałem ok. 10 minut bez foremek,
- nie wytrzymałem 12 godzin :-)

Składniki
Zaczyn
115 g aktywnego zakwasu żytniego (dokarmionego 24 h wcześniej)
375 g mąki żytniej 720
300 g wody
Do zakwasu dodać wodę, wymieszać, następnie mąkę. Wystarczy wymieszać łyżką i zostawić na 14 – 16 godzin przykryte, w temperaturze pokojowej.

Ciasto chlebowe:
cały zaczyn
485 g maki żytniej 720
80 g pestek dyni namoczonych na 2 h przed wyrabianiem chleba
375 ml wody
2 płaskie łyżeczki soli

Do zaczynu dodać wodę i całość dobrze połączyć w jednolitą masę (przydatna jest tu trzepaczka rózgowa). Następnie do powstałej masy przesiać przez sito mąkę, dodać sól i odcedzone pestki dyni. Całość dobrze wymieszać.
Foremki wyłożyć dobrze zgniecionym pergaminem, lekko wysmarować olejem. Następnie wyłożyć ciasto chlebowe, które na koniec trzeba ugnieść i wygładzić mokrą dłonią. Odstawić pod przykryciem (lub w worku foliowym) do wyrośnięcia w ciepłe miejsce (np. pod żarówkę w piekarniku) na ok. 2,5 do 3 godzin. Piec z parą ok. 20 minut w temperaturze 230 stopni i kolejne 25 minut w temperaturze 210 stopni. Po upieczeniu i wyjęciu z formy ostudzić na kratce. Najlepiej jeść po ok. 12 godzinach.

10 komentarzy:

  1. Guciu-ależ pięknie wyglądają. Serduszkowy z orzechami ... marzenie. Cieszę się, że jesteś zadowolony z wypieku i dziękuję za wspólne wypiekanie. pozdrawiam serdecznie M

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszne!
    Idealnie wypieczone.
    Dziękuje Guciu za październikowy czas w Piekarni.

    OdpowiedzUsuń
  3. Co tu dużo pisać. Jak zwykle idealny, porowaty, piękny chleb i pewnie jeszcze lepiej smakuje. Pozdrawiam i do następnego razu:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Teraz to mnie kręcą te orzechy dodane;-) Cudny chlebek. Miło było razem wypiekać:-) Pozdrawiam serdecznie:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Z orzechami musi być pyszny, wspaniały chlebuś, dziękuje za wspólne pieczenie :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne serce z orzechami :-) Musi być pyszny z orzechami a z żurawina tak jak piszesz też byłby niezły :-) Dziękuję za wspólne ogrzewanie przy piekarniku i do następnego Guciu :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mistrzowskie wypieki!
    Dziękuję za wspólne październikowe wypiekanie!

    OdpowiedzUsuń
  8. Piękny chleb, wzorcowy. Prażone orzechy laskowe też na pewno świetnie się sprawdziły, a żurawina również będzie doskonała. Dziękuję za wspólne pieczenie i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękne!
    Wersja z orzechami jest bardzo kusząca.
    Ja też nie wytrzymałam 12 godzin. ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Apetyczny bochenek :), dziękuję za wspólne pieczenie :)

    OdpowiedzUsuń