JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

niedziela, 5 października 2014

Chleb wieloziarnisty na zakwasie




Znalazłem piekarnię, gdzie oprócz małych i chrupkich rogalików wypiekają smaczne bułki wieloziarniste pod nazwą Mamamia.

Ziaren w domu mam wiele a inspirację do pieczenia znalazłem na Zapach chleba i wyszedł bardzo smaczny chlebek i bagietki wieloziarniste.


Przepis
Bibosz (piękna nazwa :-))
85 g kaszy gryczanej,
130 g żyta,
Nasiona w oddzielnych miskach zalać wrzątkiem. Moczyłem całą noc ale lepiej w ciągu dnia wymieniając dwukrotnie wodę co 6 godzin. Przelać na sito i oszuszyć przez kolejne kilka godzin (jeżeli będą bardziej wilgotnie zmniejszyć ilośc wody w cieście).
 
Ciasto
cały bibosz
400 g zakwasu żytniego - 3 fazowego
300 g wody (dałem początkowo 200g i dodawałem w trakcie wyrabiania)
125 g mąki żytniej 2000
125 g mąki pszennej razowej, dałem orkisz 2000
400 g mąki chlebowej, dałem pszenną 750
4 łyżki różnych nasion, dałem biały sezam,słonecznik, siemie lniane i chia.
2 łyżeczki soli
2 łyżki miodu
 
Zmieszać wszystkie składniki oprócz soli i miodu. Pozostawić na pół godziny do autolizy. Po tym czasie dodać sól i miód i dokładnie wyrobić - ok 10 min. Ciasto pozostawić w naoliwionej misce do wyrośnięcia na 1,5 do 2 godzin. W tym czasie dwukrotnie złożyć (co 35 min). Wyrośnięte ciasto podzielić na bochenki i włożyć do form wyłożonych papierem do pieczenia. Pozostawić ciasto do wyrośnięcia. Moje rosło 1,5 godziny.
Z 1/4 ciasta uformowałem 2 bagietki - chyba lepsze byłyby podłużne bułki.
Piec w piekarniku nagrzanym do 200 stopni 60-70 minut.

2 komentarze:

  1. Prawda, że bibosz pasuje jak ulał :D
    Bagietki z tego ciasta to super pomysł. Muszę upiec.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. wyglądają cudnie, koniecznie muszę upiec

    OdpowiedzUsuń