JADŁOSPIS


JADŁOSPIS :

sobota, 18 maja 2013

Chleb Tatter czyli Pain de Campagne 2010


Źródła: Chleb Tatter czyli Pain de Campagne 2010 (Tatter o Chlebie)

Chlebek jest wspaniały: skórka nie za twarda, miękisz delikatny z dużą ilością dziurek. A na ciepło z masełkiem ... trzeba spróbować.

Pain de Campagne 2010400g żytniego razowego zaczynu zakwasowego (hydracja 150% czyli 100g mąki+150g wody+2-3 łyżki zakwasu) - dałem 280g zakwasu 10 godzinnego + 120 zakwasu 3 fazowego
1000g białej pszennej maki chlebowej - dałem 650
60g maki pszennej razowej zwykłej - dałem graham 1850
650 g wody 28C
24g soli


Zaczyn nastwić10 godzin wcześniej. Zostawić w temperaturze pokojowej.

W dużej misce wymieszać zaczyn z woda, dodać obie maki. Całość wymieszać, krótko wyrobić, miskę przykryć szczelnie i zostawić na 30 minut.

Następnie dodać sól i wyrobić elastyczne, delikatnie lepkie ciasto. Zostawić na 2 1/2 godziny do wyrośnięcia, składając ciasto co 50 minut.

Podzielić na dwie części i z każdej ukształtować bochenek. Ciasto ułożyć w koszach złączeniem w górę i zostawić na 2 godziny do wyrośnięcia. W tym czasie rozgrzać piec do 260C( ja do 250 stopni bo najwyższa temperatura mojego piekarnika). Wyrośnięte bochenki przełożyć na łopatę, naciąć i szybko wsunąć do pieca. Piec z parą przez 2 minuty (po włożeniu bochenków do pieca spryskać wnętrze i powtórzyć jeszcze 3 razy co 30sek). Następnie zmniejszyć temp. do 240C i piec jeszcze 30-35 minut (u mnie 20 - 25 minut).

2 komentarze:

  1. Jak zwykle, rewelacyjny wypiek. Uprzejmie zazdraszczam ;) Nie mam przede wszystkim czasu na pieczenie chleba. A i zacięcia też chyba już nie za bardzo. Ale zjeść to bym właśnie taki zjadła.

    OdpowiedzUsuń
  2. Krystyno, ten chlebek wymaga może trochę więcej czasu ale spokojnie można go wykonać w sobotę (między innymi pracami domowymi :-)). Kromka z masłem rekompensuje czas wykonania. Jak będziesz miała kiedyś ochotę to do każdego wtorku możesz taki otrzymać.

    OdpowiedzUsuń